Skip to content

بسته بندی سبزی

بسته بندی سبزیجات از گذشته تا کنون

بسته بندی سبزیج از گذشته تاکنون مورد توجه بسیاری از افرادی قرار گرفته است که در زمینه تولید و صادرات این محصول فعالیت دارند. با روی کار آمدن شرکت های تولیدی بسیار در این زمینه، بسیاری از شرکت های بسته بندی وارد رقابت با یکدیگر شده و سعی در استفاده از بهترین نوع بسته بندی دارند. توجه به بسته بندی درست و اصولی سبزیجات، موجب شده است که این صنعت به یک صنعت مستقل تبدیل شود. 

انواع بسته بندی سبزیجات

امروزه از بسته بندی نایلونی و سلفونی برای بسته بندی سبزیجات و صیفی جات استفاده می شود. صیفی جات از حساس ترین محصولاتی هستند که در صورت عدم مراقبت درست، کیفیت خود را از دست می دهند. به همین دلیل استفاده از بهترین نوع بسته بندی همراه با کیفیت بی نظیر و قیمت مناسب اهمیت به سزایی می یابد. 

معمولا بیشتر محصولات تولید شده نیاز به بسته بندی دارند. محصولات تولیدی بدون بسته بندی، در زمان حمل و نقل و تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده، کیفیت خود را از دست می دهند. امروزه از روش های مختلف با لیبل ها و برچسب های مختلف برای بسته بندی سبزیجات و صیفی جات استفاده می شود. بسته بندی یکی از مهمترین نیازهای هر محصول است که باید پیش از عرضه به بازار انجام شود. 

بسته بندی علاوه علاوه بر حفظ کیفیت سبزیجات و صیفی جات، مشخصات فنی محصول، نام، خواص، قیمت، تاریخ مصرف و طریق مصرف و نگهداری صحیح محصول را نیز نشان می دهد. در حالت کلی، بسته بندی محصول به 5000 سال قبل از میلاد مسیح مربوط است. در زمان های گذشته از خشک کردن و نمک زدن سبزیجات برای نگهداری آنها استفاده می شد. اما پس از مدتی، با افزایش تعداد جمعیت و نیاز به محصولات تازه، اولین نوع بسته بندی وارد عرصه شدند.

پوست حیوانات، صدف ها، کدوهای خشک شده و برگ ها از مواردی هستند که باعث حفظ محصولات مختلف در زمان های گذشته می شدند. بعد ها و با روی کار آمدن صنعت بسته بندی، انقلاب عظیمی در این عرصه به وجود آمد. امروزه از روش های مختلف برای بسته بندی سبزیجات و صیفی جات استفاده می شود. برای بسته بندی اصولی سبزیجات به سایت آتروپات فارمد مراجعه کنید تا بهترین بسته بندی را برای محصولات خود داشته باشید. 

بسته بندی لفافی سبزیجات

انواع بسته بندی سبزیجات 

بسته بندی سبزی به چند روش مختلف انجام می شود. 

بسته بندی سبزی به صورت پاکتی همراه با کاربرد

بسته بندی پاکی نوعی از بسته بندی است که در آن از بسته ها و یا پاکت های چند لایه و چند منظوره استفاده می شود. این نوع بسته بندی ها در انواع متالایز و صدفی موجود میباشند. با استفاده از این پاکت ها می توان سبزیجات و صیفی جات را به بهترین روش، محافظت کرده و حمل و نقل آن را آسان نمود. 

بسته بندی سبزی به صورت وکیومی همراه با کاربرد

بسته بندی وکیومی نوع خاصی از بسته بندی است که در این روش، هوای داخل کیسه های پلاستیکی با استفاده از پمپ مخصوص تخلیه می شود. با استفاده از پمپ مخصوص، گازهای نگهدارنده به داخل کیسه پلاستیکی تزریق می شوند. از مزایا و کاربردهای بسته بندی وکیومی می توان به افزایش طول عمر سبزیجات و صیفی جات اشاره کرد. با استفاده از این روش می توان سبزیجات تازه را به مدت طولانی نگهداری کرد. علاوه بر این، مانع از خراب شدن سبزیجات شده و باعث حفظ رنگ، ارزش غذایی، و طعم و عطر بی نظیر آن ها می شود. یکی از بهترین نوع بسته بندی میوه صادراتی استفاده از روش وکیومی است. 

بسته بندی وکیومی

بسته بندی سبزی به صورت لفافی همراه با کاربرد

بسته بندی لفافی یا بسته بندی بالشتی و سر دوخت، نوعی از بسته بندی است که به صورت اتوماتیک، کیسه های لفافی تولید می کند. این نوع کیسه ها به شکل نایلون هستند و سپس با استفاده از دستگاه تاریخ زن، تاریخ تولید آن را روی بسته سبزیجات درج می کنند. از مزایای این روش می توان به انجام بسته بندی با سرعت بالا اشاره کرد. علاوه بر این، دارای بالاترین میزان مقاومت و استحکام می باشد.


بسته بندی سبزیجات تازه

بسته بندی سبزیجات تازه برای افزایش طراوت آن ها بسیار اساسی است. با استفاده از بسته بندی پلاستیکی می توان عمر سبزیجات را افزایش داد. سبزیجات و صیفی جات تازه دارای رطوبت بسیار بالایی هستند. به همین دلیل برای نگهداری آن ها، نیاز به شرایط خاصی است. بسته بندی صیفی جات به گونه ای است که تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده، به هیچ عنوان کیفیت عالی خود را از دست نمی دهند و رطوبت خود را حفظ می کنند. 

از بهترین روش های حفظ رطوبت صیفی جات می توان به بسته بندی مناسبی اشاره کرد که مانع از تبخیر آب سبزی می گردد. کیسه های نایلونی و سلفونی از انواع بسته بندی سبزیجات هستند که مانع از کند شدن تبخیر محصول می شوند. همچنین قیمت نایلون بسته بندی سبزیجات به عوامل متعددی از جمله کیفیت این محصول، تعداد و… بستگی دارد.

یکی دیگر از روش های حفظ رطوبت سبزیجات، استفاده از پی وی سی استرچ است. پی وی سی استرچ نوعی سلفون است که از زمان چیدمان سبزیجات تا زمان حمل و نقل و رسیدن آن به دست مصرف کننده، در افزایش کیفیت سبزیجات و صیفی جات مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این روش می توان میزان ضایعات آن را کاهش داد. کیسه های نایلونی و سلفونی یکی از بهترین روش های نگهداری میوه در خانه است.

سبزیجات خشک شده


بسته بندی سبزیجات خشک

برای بسته بندی سبزیجات خشک می توان از روش های مختلف استفاده کرد. از روش های متداول بسته بندی سبزیجات و صیفی جات می توان به پاکت زیپ دار، پلاستیک، پاکت دو سر دوخت و وکیوم اشاره کرد. از مزایای این روش در این است که هیچ نوع هوایی وارد بسته بندی ها نمی شود. به همین دلیل کیفیت محصول افزایش پیدا کرده و خواص آن مانند طعم، بو و رنگ محصول حفظ می شود. 

بسته بندی سبزیجات سرخ شده

بسیاری از افراد تمایل به خریداری سبزیجات و صیفی جات سرخ شده دارند. در این صورت بسته بندی این نوع سبزیجات اهمیت بسیار زیادی می یابد. در این روش ابتدا سبزیجات را به طور کامل شستشو می دهند. سپس محصول را به خوبی تفت داده و با استفاده از روش های عالی، بسته بندی می کنند. از مهم ترین روش های بسته بندی محصول می توان به پرس کردن بسته های سبزیجات، ریختن آن ها در ظروف یکبار مصرف اشاره کرد.

در این روش، نام و آدرس تولید کننده نیز به آن افزوده می شود. از دیگر روش های بسته بندی سبزیجات سرخ شده می توان به استفاده از نایلون زیپ کیپ اشاره کرد. این روش قیمت بسیار مناسبی دارد و به راحتی بسته بندی می شود. کیسه های مورد استفاده یکبار مصرف نیستند. به همین دلیل خاصیت شکنندگی ندارند. با استفاده از این روش می توان سبزیجات را سالم به دست خریدار رساند.

بسته بندی سبزیجات سرخ شده


بسته بندی سبزیجات منجمد شده 

بسته بندی سبزیجات منجمد بسیار حائز اهمیت است. در این روش باید از بسته بندی هایی انجام شود که مانع از ذوب شدن محصول شوند. بهترین راه برای بسته بندی سبزیجات منجمد، استفاده از کیسه های زیپ کیپ و کیسه فریزر است. البته استفاده از زیپ کیپ نسبت به نایلون ارجحیت دارد. با استفاده از این روش، می توان هر وعده از سبزی مورد نیاز را از آن خارج کرد بدون اینکه آسیبی به بسته بندی آن برسد. 

معمولا در بسته بندی سبزیجات منجمد از سلفون های صدفی یا سلفون متالایز استفاده می شود. این نوع سلفون ها به شکل کیسه و پاکت هستند. از این نوع بسته بندی برای نگهداری عالی سبزیجات معطر منجمد و نیز فریز شده مانند لوبیا سبز، ذرت و نخود فرنگی استفاده می شود. 
همچنین در صورتی که دارای کسب و کارهای بزرگ در این حوزه هستید، می توانید از انواع دستگاه بسته بندی سبزیجات منجمد استفاده کنید.

بسته بندی سبزیجات منجمد

دلیل بسته بندی سبزیجات

سبزیجات و صیفی جات از جمله حساس ترین محصولاتی هستند که در صورت عدم توجه کافی به آن، دچار آسیب شده و کیفیت فوق العاده خود را از دست می دهند. بسته بندی سبزیجات و صیفی جات با اهداف مختلف انجام می شود. از اهداف این عمل می توان به افزایش کیفیت سبزیجات، انبار کردن دقیق و سالم محصولات غذایی، حفاظت از رطوبت محصول و بازاریابی و فروش آن، اشاره کرد. 

با استفاده از بسته بندی محصول می توان عمر نگهداری محصول را افزایش داد. همچنین مانع از فاسد شدن محصولات غذایی مختلف می گردد. با استفاده از بسته بندی درست می توان، امکان حمل و نقل سبزی را آسان تر ساخت. از بسته بندی صیفی جات برای نگهداری کالا و معرفی بهتر آن به خریدار استفاده می شود. در واقع می توان گفت یکی از مهمترین مواردی که باعث جلب توجه خریداران می شود، بسته بندی درست آن است. 

بسته بندی از مهم ترین امکاناتی است که باعث ایجاد ارتباط میان مشتری و فروشنده سبزیجات می شود. بسته بندی نامناسب باعث کاهش میزان خرید و فروش سبزیجات می شود. بسته بندی به معنای استفاده از ظروف محافظتی است که محصول تولیدی را از زمان تولید تا مصرف آن حفظ می کند. از این رو، سبزیجات و صیفی جات از هرگونه ضربات مختلف، فشار و ارتعاش و غیره مصون هستند. 

سوالات متداول

هدف از بسته بندی سبزیجات و صیفی جات چیست؟

از بسته بندی سبزیجات و صیفی جات برای حفظ رطوبت سبزیجات، امکان حمل و نقل آسان محصول و حفظ کیفیت آن اشاره کرد. 

از انواع بسته بندی سبزیجات و صیفی جات کدامند؟

بسته بندی پاکتی، بسته بندی لفافی و وکیومی از انواع بسته بندی سبزیجات هستند. 

از چه روشی برای بسته بندی سبزیجات سرخ شده استفاده می شود؟

از نایلون زیپ کیپ، ظروف یکبار مصرف و پرس کردن دهانه محصول برای بسته بندی سبزیجات سرخ شده استفاده می شود.

نظری وجود ندارد، شما اولین نفر باشید.


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در بخش مقالات آتروپات فارمد می توانید درباره موضوعات متنوع در مورد محصولات بسته بندی و حفظ کیفیت فراورده های کشاورزی اطلاعات لازم را به دست آورید. 

مقالات اخیر

با تکمیل فرم زیر با شما تماس خواهیم گرفت.

فرم تماس