Skip to content

بهترین روش نگهداری میوه در خانه

بهترین روش نگهداری میوه در خانه

ما در این مقاله از وبسایت آتروپات فارمد سعی داریم به نحوه نگهداری طولانی مدت میوه جات و سبزیجات در خانه و بهترین روش نگهداری میوه در یخچال بپردازیم به گونه ای که تازگی و طراوت خود را از دست ندهد. اگر چگونگی تازه نگهداشتن میوه در یخچال نیز یکی از مشکلات شما نیز است، با ما همراه باشید.

مخلوط انواع میوه

روش نگهداری میوه به مدت طولانی در خانه

یکی از بهترین مواد غذایی که سرشار از ویتامین است،‌ میوه می باشد در حالی که نگهداری از میوه برای طولانی مدت سخت است اما با وجود مشغله های بسیار در زندگی های امروزی امکان خرید میوه به صورت روزانه تقریبا محال است. پس با این حال ما باید توانایی نگه داشتن میوه برای چند روز پی در پی در خانه را داشته باشیم.

یکی از مشکلات بسیاری از افراد، نگهداری میوه در خانه است. نگهداشتن میوه در خانه اگر به صورت اصولی و استاندارد نباشد باعث فاسد و خراب شدن آن می شود. میوه هایی که فاسد می شوند اغلب تغییر رنگ می دهند و یا سطح آن ها لیز می شود.

بسیاری از میوه ها مانند موز، انبه، آناناس و… به دمای یخچال حساس هستند و بهتر است در دمای اتاق نشیمن نگهداری شوند اما میوه هایی هم هستند که باید به روش نگهداری میوه به مدت طولانی در یخچال انجام شود، مانند توت فرنگی، هلو و انگور. 

در ادامه به روش های نگهداری سبزیجات به مدت طولانی خواهیم پرداخت. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

نگهداری میوه در یخچال

23 نکته ضروری نگهداری میوه و سبزی در خانه

  1. پس از خرید میوه جات و یا سبزیجات در اسرع وقت آن ها در یخچال قرار دهید. (برای نگهداری طولانی مدت سبزیجات بهتر است آنها را با یک حوله نازک و یا با یک روزنامه پوشاند و سپس در یخچال قرار داد.)
  2. سبزیجات و یا میوه جات برگ دار برای نگهداری طولانی مدت در یخچال بهتر است ساقه آنها را جدا کنیم زیرا برگ رطوبت موجود در این مواد را جذب می کند و باعث خشکیدگی زودهنگام آنها می شود. (سبزیجات برگ دار را نباید از 3 روز بیشتر در یخچال نگه داشت. مدت زمان نگهداری سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و هویج در یخچال 3 الی 5 روز است.)
  3. سبزیجات و میوه جات را بر اساس ویژگی هایی که دارند در قسمت های مختلف یخچال نگهداری کنید.
  4. سعی کنید یک بار در ماه به تمیز کردن یخچال بپردازید زیرا یخچال کثیف باعث فاسد شدن زود هنگام میوه جات و سبزیجات می شود.
  5. در صورت مشاهده مواد فاسد شده آنها را بلافاصله دور بریزید زیرا نگهدار آنها باعث خراب شدن دیگر مواد درون یخچال می شود.
  6. برای طولانی نگه داشتن میوه ها بهتر است آنها را جدا از همدیگر نگهداری کنیم. کنار هم نگه داشتن انواع میوه در کنار هم باعث رسیدن زود هنگام آنها و در نتیجه خراب شدن آنها در زمان کوتاه است. میوه ها زمانی که در کنار هم نگهداری میشوند گازی به نام اتیلن آزاد می کنند و همین گاز باعث فاسد شدن آنها می شود.
  7. برای نگهداری موادی همچون هویج (سبزیجات سالادی) ابتدا آنها را بشویید سپس خشک کنید و در درون ظرف بدون منفذ همراه با حوله کاغذی نگهداری کنید. دلیل استفاده از حوله کاغذی این است که حوله کاغذی باعث جذب رطوبت بجا مانده می شود.
  8. در صورتی که سبزیجات خود را (مانند هویج) برش داده اید و نصفه مانده است بهتر است برای نگهداری طولانی مدت آن، آن ها را در یک ظرف پر از آب قرار دهید تا رطوبت درونی میوه و یا سبزی از بین نرود.
  9. از نگهداری میوه هایی همچون موز، گلابی، هلو و… در کنار کیوی، طالبی و خربزه جدا خودداری فرمایید. همچنین میوه ها در محیط هایی با تهویه مناسب، به دور از نور مستقیم آفتاب و محیط های خشک باید نگهداری شوند.
  10. گوجه فرنگی یکی از موادی است که نباید در کنار بادمجان، کدو سبز و خیار نگه داشت زیرا باعث خرابی و کپک زدگی این ماده می شود. 
  11. سبزیجات برگ دار را نباید از 3 روز بیشتر در یخچال نگه داشت. مدت زمان نگهداری سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و هویج در یخچال 3 الی 5 روز است.
  12. برای تازه نگهداشتن سبزی جاتی همچون کرفس، بهتر است آنها را درون فویل آلومینیومی قرار داد.
  13. سیب زمینی یکی از موادی است که نگهداری طولانی مدت آنها باعث جوانه زدن آنها می شود،‌ برای رفع این مشکل در محل نگهداری سیب زمینی ها یک عدد سیب قرار دهید تا گاز اتیلنی که از سیب ایجاد می شود از جوانه زدن سیب زمینی جلوگیری کند.
  14. برای نگهداری بهتر انواع توت (توت فرنگی، تمشک و…) بهتر است آنها را با 1 پیمانه سرکه و 3 پیمانه آب بشویید.
  15. برای جلوگیری از ایجاد ظاهر ناخوشایند آووکادو در یخچال بهتر است آن را با لیمو بشویید. این ماده دارای آنزیم هایی است که در صورت قرار گرفتن در معرض اکسیژن باعث ایجاد رنگدانه های قهوه ای می شود.
  16. برای نگهداری طولانی مدت لیمو بهتر است در صورت نیاز فقط مقدار کوچکی را از کنار آن برش دهید (مطابق با نیاز) و از وسط برش زدن این ماده جلوگیری کنید زیرا این عمل باعث خشک شدن لیمو می شود.
  17. برای نگهداری طولانی مدت قارچ نیز بهتر است آنها را در پاکت های کاغذی نگهداری کنید، کیسه های نایلونی تیره و فاسد شدن آنها می شود.
  18.  برای نگهداری طولانی مدت خیار، بهتر است آنها بعد از شستشو و خشک شدن با پارچه های نخی بپوشانید و در درون قابلمه قرار دهید و البته برای نگهداری با مدت خیلی زیاد استفاده از کیسه نگهدارنده خیار گزینه مناسبی است.
  19. برای نگهداری میوه ای مانند انار بهتر است سطح آن را با روغن چرب کنید و در محیطی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا رطوبت درون این میوه از دست نرود.
  20.  برای اینکه موز را برای طولانی مدت بدون ایجاد تیرگی نگه داشت باید در کنار سیب یا گلابی نباشد. همچنین موز در صورتی که آویزان باشد و در محیط ها خنکی همچون بالکن و انباری که به دور از نور مستقیم آفتاب است نگهداری شود تازگی آن حفظ خواهد شد که یکی از راهکاری های جلوگیری از سیاه شدن موز به شما می آید. .
  21. مدت زمان نگهداری موز در فریزر بدون پوست حداقل 2 ماه و حداکثر 3 ماه است. نگهداری موز زمانی که لکه های قهوه ای بر روی پوست میوه ایجاد می شود پیشنهاد می شود. همچنین از نگهداری موز با پوست در فریزر خودداری فرمایید.
  22. بهترین روش نگهداری به، نگهداری در یخچال به دور از میوه هایی همچون سیب و گلابی است. میوه به، به دلیل بویی که دارد بر روی میوه ها تاثیر زیادی دارد.
  23. برای نگهداری کلم در یخچال می توانید آن را با چند لایه بسته بندی چسبناک (طبق اصول بسته بندی میوه و سبزی) در یخچال قرار دهید که با این روش عمر کلم تا 6 الی 8 هفته افزایش می یابد.
میوه و سبزیجات

نگهداری میوه جات با بسته بندی مخصوص

امروزه با کیسه های نگهدارنده مخصوص می توانید از فاسد و خراب شدن میوه ها جلوگیری کنید و آنها را برای مدت زمان طولانی تر نگهداری کنید. آتروپات فارمد با ارائه محصولاتی برای بسته بندی سبزیجات و میوه جات مانند کیسه های نانو از مشکلاتی همچون فاسد شدن زود هنگام میوه و سبزی جلوگیری می کند.
شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بسته بندی اتمسفر اصلاح شده، کاور های عایق برودتی و کاور محافظ محصولات به سایت آتروپات مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا میتوانیم برای مدت طولانی موز را در فریزر نگهداری کرد؟

بله، برای استفاده موز در آینده می توانید پوست آنها را جدا کنید و در فریزر قرار دهید و سپس در برای تهیه شیر موز از آن استفاده کنید.

برای نگهداری زردآلو در تابستان چه روشی پیشنهاد می شود؟

برای نگهداری زردآلو بهتر است آنها را با روزنامه یا کاغذ بپوشانید و در محلی خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

چرا برای نگهداری هویج باید برگ آن را جدا کرد؟

زیرا برگ های موجود در هویج مواد مغذی داخل این ماده را جذب می کند. بهتر است بعد از خرید بلافاصله برگ های هویج را جدا کرد تا ماندگاری آن افزایش یابد.

1 Comments

  1. سلام روز بخیر
    میشه درمورد روش نگهداری زردآلو در یخچال راهنمایی کنید؟


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در بخش مقالات آتروپات فارمد می توانید درباره موضوعات متنوع در مورد محصولات بسته بندی و حفظ کیفیت فراورده های کشاورزی اطلاعات لازم را به دست آورید. 

مقالات اخیر

با تکمیل فرم زیر با شما تماس خواهیم گرفت.

فرم تماس